Search This Blog

mari kita elak dari cemburu pulek ;)

Sunday 1 July 2012


moh kita bercerita tentang cemburu.

cemburu ada macam-macam cemburu.
cemburu dgn adik-beradik.
cemburu dgn kawan-kawan.
cemburu dgn kekasih hati.





okay let's start!

CEMBURU DGN ADIK-BERADIK
bila adik tak payah buat kerja, 
and si sulung yg kena buat kerja.
so jadi cemburu. kenapa berat sebelah?
kenapa tak bg si kecik yg buat kerja?
kenapa adik-adik tak payah buat kerja?
kenapa adik dpt tue, aku tak dpt?

Macam nie sebenarnya, 
cemburu nie selalu terjadi bila syaitan berbisik.
ye dok? lagi dia bisik, cemburu jd marah, 
terus hasad dengki.
Setelah aku di brainwash oleh kesayangan, 
aku mula fikir waras.
aku selalu ada masalah dgn kerja rumah.
adik-adik suka bersepah. rumah mcm hape je.
and mangsa mengemas dia, AKU.
bila aku fikir balik, cuba kau bg si adik masak, ape jd?
kau berani nak mkn?
cuba kau bg dia kemas rumah, 
agak-agak sekemas mcm kau kemas tak?

So kesimpulannya, kita kena sedar, 
lagi-lagi anak sulung. or sulung perempuan.
Jangan marah bila parents bg kerja itu ini.
yang untungnya kita jugak sebenarnya, YOUR FUTURE!
ape nanti masa kat rumah mak mertua, kau nak mengamuk jugak?
kalau adik-adik ipar pemalas? 
mesti jarang kan?
kalau jd pun, 
mahu kau yg kena lempang 
dgn mak mertua dulu. HAHA.

Bila adik dapat hadiah lebih dari parents, fikir lah.
kita dulu masa kecik dah berlambak hadiah parents bg.
now turn adik la plak.
contohnya aku sendiri, zaman kecik, tiap2 tahun celebrate besday.
tp adik-adik aku, TAK.
nampak tak agak untung anak sulung disitu.
 *GELAK JAHAT!
sebenarnya kena fikir positif je, paling redha pun,
REZEKI DIA, BIARLAH ;)


CEMBURU DENGAN KAWAN-KAWAN
ini biasa di zaman remaja.
pantang tgk kawan lebih sikit.
aku pun pernah gak rasa mcm nie.
mcm, eh dia nie pahal ar semua org kenal dia?
semua org baik dgn dia?
semua jawatan dia nak pegang.EH EH!
tapi kan pernah tak kau fikir, 
kau boleh buat kerja mcm dia buat ke?
kau boleh buat sebagus dia ke?
and mulut kau tue peramah mcm dia ke?

pernah jugak sorang makhluk nie, dia kate.
eh akey semua org tegur kau kan kat kolej.
penat la jalan dgn kau nie. asek benti2 je org nak borak dgn kau.
hello! kau ingat semua yg tegur aku tue, aku kenal ke?
tau tak tugas sebagai fasi itu sgt mencabar?
kau jaga orientasi yg beribu student. BERIBU.
and bila student tegur kau, kau nak buat tak kenal?
kalau ye pun tak kenal, tak ingat, 
try maniskan muka la kan.
tak nak aku kena cop sombong.

and still, kalau ye pon kwn kau tue ada mcm-mcm.
kau kena ingat, maybe dia ada rezeki lebih.
maybe dia pau skandal or pakwe dia.
maybe jugak family dia bg duit lebey.
jgn buruk sangka, tiba masa, ada lah rezeki kita plak ;)
or tak pun dia byk buat kebaikkan,
maybe Tuhan bg rezeki lebih disitu.
REZEKI dtg dlm pelbagai rupa kan ;)

yg penting, kita nie ade kawan dari pelbagai tempat kan.
macam aku, aku ade family fasi, housemate and rakan sekelas.
yg aku tau, aku tak boleh handle housemate and 
family fasi aku dlm satu masa.
nanti aku tak terlayan.
so kalau rasa kekurangan di situ, 
elakkan hal melepak sekali.
pandai2 bahagi masa la dgn kawan2 pun.
kalau payah sgt, kau g lepak dgn PAKWE. habis cerita ;)


CEMBURU DGN KEKASIH HATI
ini biase lah nie. nak aku share kisah aku?
mmg akan aku share pun ;)
aku ada pakwe, and pakwe aku ada 4 org bestfriend,
PEREMPUAN.
tipu la kalau mula-mula aku tak jeles kan, mmg ada.
sampai tahap hilang percaya pun ada.
tapi motif dia, kau kena tau, pakwe kau PERANGAI dia mcm mana?
pakwe kau kaki betina ke tak? ke kaki ape?
kalau kaki bangku, selamat. *gelak jahat lagi!

2 diantara mereka adalah kwn sekolah dia.
and kwn rapat smpai sekarang. and sbg awek, kau kena faham.
mereka wujud, sebelum kau kenal dgn pakwe kau lagi tau.
ada plak hak kau nak HALANG mereka berkawan???!
kalau pakwe kau buat gitu kat kau, 
agak2 kau meletops tak?
tepuk dada tanya hati sendiri ;)
2 more, adalah kwn sekelasnya dari sem satu lagi. 
semua masalah share bersama.
and still, mereka kwn baik yg sebena-benarnya.
sebab susah payah share bersama.
so utk motif ape aku nak cemburu lagi?

style aku nak tunjuk aku jeles di fb adalah mcm gini tau
aku akan like setiap ape yg aku jeles tue, and im plak, 
aku siap2 print screen. bukti itu penting.
and tiba masa yg baik, aku tunjuk kat dia.
aku tanya elok-elok. and bila pakwe in gudmood,
 dia akan gelak tgk gelagat jeles awek dia ;)
so masalah settle ;)

kami terapkan ilmu, 
KALAU SAYA BUAT MCM NIE JUGAK, 
AGAK-AGAK AWK MARAH JUGAK TAK ?
and sah-sah la korang tak nak 
bende tue jd kat korang kan?
sebelum nak buat, fikir dulu.
agak2 awek or pakwe aku marah tak ek
 kalau aku buat gini?
Kalau agak-agak dia marah, jgn buat. simple ;)

and yg pasti, 
dia akan always inform aku awal-awal mane dia pergi.
dia keluar dgn siapa. walau berdua je dgn kawan girl dia.
dia akan bgtau, at least aku takkan tau dr sumber lain ;)
and aku takkan mengamok ;)
yg pasti aku akan jeles 
kalau girl tue lagi CANTIK dari aku.
KAH3!!!
nak tau kenapa aku tak layan im dgn lelaki strangers?
sbb aku pun tak suka pakwe aku buat gitu
nampak tak permainan dia kat situ??






hehe. till then, tata ;)

0 comments:

Post a Comment